”Varhaislapsuuden taikasanat ovat rauha, kiireettömyys, lämpö, rakkaus ja ilo.”

Ajankohtaista

  • 17.07.2019
    Pikku-Otava kesälomalla 1.-31.7.

    Pikku-Otava rientää kesälomalle 1.7. alkaen ja aukeaa taas lomien jälkeen 1.8. klo 7.00.
    Rentouttavaa kesän aikaa kaikille ja syksyllä nähdään taas!

    Kesäterveisin,
    Pikku-Otavan väki

    Lue lisää
  • 22.05.2019
    Kevään asiakaskysely: Pikku-Otavan arvosanaksi 9,21/10!

    Kevään 2019 asiakastyytyväisyyskyselyn tulokset olivat jälleen erinomaiset ja saimme runsaasti hyvää palautetta asiakkailtamme

    Saimme yleiarvosanaksi komeat 9,21 vanhempien arvioidessa kouluarvosanaa (4-10) Pikku-Otavasta varhaiskasvatuspaikkana, mikä ylitti myös yksityisten päiväkotien yleisen keskiarvon (9,14) sekä kunnallisten päiväkotien keskiarvon (8,82). Erityistä kiitosta saimme monipuolisesta toiminnastamme, mistä esimerkkinä jo perinteeksi muodostunut hiihto- ja saunaviikko, joka tänäkin vuonna oli yksi kohokohtiamme. Luonnonläheinen piha-alueemme on arkemme sydän, mutta saimme kiitosta myös mukavista metsäretkistä ja kiipeilystä. Erityisesti mieltämme lämmitti vanhempien palaute siitä, että Pikku-Otavassa on aina aikaa halaukselle, sylille ja lohdutukselle, jos lapsi sitä tarvitsee, joten rakkautemme lapsia ja työtämme kohtaan välittyy selkeästi asiakkaillemme! Henkilökuntaamme pidetään muutenkin ammattitaitoisena ja empaattisena sekä keskusteluyhteyttä päiväkodin ja kodin välillä avoimena ja hyvänä.

    Näistä tuloksista on ilo jatkaa eteenpäin, joten kiitämme vanhempia hyvästä yhteistyöstä sekä positiivisesta palautteesta! 

    Asiakastyytyväisyyskysely on kaksi kertaa vuodessa Jyväskylän kaupungin toimesta toteutettava kysely, jonka kohderyhmänä
    ovat Jyväskylän kaupungin varhaiskasvatuksen piirissä olevien perheiden vanhemmat. 

    Lue lisää

Pedagogiikka

Varhaislapsuuden taikasanoja ovat rauha, kiireettömyys, lämpö, rakkaus ja ilo. Mitä pienempi lapsi on, sitä enemmän hän näitä tarvitsee kehittyäkseen terveeksi ja vahvaksi. Pieni lapsi aistii asioita kokonaisvaltaisesti. Kaikki, mitä hänen ympärillään on tai tapahtuu vaikuttaa hänen kasvuunsa.

Alle kouluikäisen lapsen elämää hallitsevat herkät, kehittyvät aistit. Aikuinen voi suojautua ulkomaailmasta tulvivia aistiärsykkeitä vastaan, mutta pieni lapsi ei siihen kykene. Sen vuoksi aikuisen tehtävänä on muodostaa tämä suoja; rakentaa lapselle sellainen kasvuympäristö, että lapsella on laadullisesti hyvää aistittavaa. Se tarkoittaa esim. lempeitä värejä, luonnon materiaaleja, kauniita ja eläviä muotoja sekä heleitä ääniä. Lapsen ympäristössä tulisi lisäksi olla esimerkiksi puita, joihin kiivetä, kiviä, joiden päältä hyppiä ja lankkusilta, jonka päällä voi tasapainoilla ja lumitunneleita, joissa ryömiä. 
 

Rakensimme sellaisen paikan, jossa on hyvä kasvaa

Alle kouluikäisen lapsen elämää hallitsevat herkät, kehittyvät aistit. Aikuinen voi suojautua ulkomaailmasta tulvivia aistiärsykkeitä vastaan, mutta pieni lapsi ei siihen kykene. Sen vuoksi aikuisen tehtävänä on muodostaa tämä suoja; olemme rakentaneet lapselle sellaisen kasvuympäristön, jossa lapsella on laadullisesti hyvää aistittavaa. Se tarkoittaa esim. lempeitä värejä, luonnonmateriaaleja, kauniita ja eläviä muotoja sekä heleitä ääniä. Lapsen ympäristössä tulisi lisäksi olla esimerkiksi puita, joihin kiivetä, kiviä, joiden päältä hyppiä ja lankkusilta, jonka päällä voi tasapainoilla ja lumitunneleita, joissa ryömiä. Näihin olemmekin Steinerpäiväkoti Pikku-Otavassa kiinnittäneet huomiota.

Lisätietoa steinerpedagogiikasta ja steinerpedagogisista yhteisöistä

Snellman-korkeakoulu »
Steinerkoulu »
Kansainvälinen listaus Waldorf- ja steinerkouluista sekä varhaiskasvatuspaikoista

Leikki

Leikki vahvistaa

Käytämme päiväkodissamme yksinkertaisia ja pelkistettyjä, aidoista luonnonmateriaaleista tehtyjä leikkivälineitä tai ne on suoraan luonnosta kerättyjä asioita, kuten kiviä, käpyjä ja simpukoita. Tällaiset leikkivälineet jättävät tilaa lapsen mielikuvitukselle, kun lapsi voi kuvitella itselleen tarpeellisen leikkiä varten - esimerkiksi simpukka voi toimia nuken ruokakuppina tai vaikka kännykkänä. Näin maailma ja sen lainalaisuudet jäsentyvät ja lapselle kehittyy tärkeä mielikuvituksen kyky, joka toimii myöhemmin pohjana aikuisen ajattelulle ja ongelmanratkaisukyvylle.

Kasvatuksen tulisi antaa lapselle mahdollisuuksia jäljittelyyn. Hänen ympärillään pitäisi olla aikuisia, jotka tekevät erilaisia töitä, sillä oikean työn tunnelma antaa virikkeitä lapsen leikkiin. Steinerpäiväkodissa aikuiset tekevät lasten kanssa kaikenlaisia kodintöitä: ruoanlaittoa, leipomista, siivousta ja pyykinpesua, sekä monenlaisia pihatöitä. Kodinomaisuus onkin tärkeä osa päiväkotia. Päiväkodin omassa keittiössä valmistetaan luomuraaka-aineista ruoka alusta alkaen itse.

Rytmi

Turvallinen rytmi

Seuraa Pikku-Otavan tapahtumia lähemmin blogissa: http://pikku-otava.blogspot.fi